Chef ini mendedahkan rahsia masakan lazat hotel 5 bintang yang tersimpan rapi...

Siapa Lagi yang Mahu Masak 20 Resepi yang Menarik Lebih Ramai Pelanggan Dalam Masa 1 Jam tepat?

Jika anda bersedia untuk melipatgandakan keuntungan tanpa perlu lebih usaha, anak didik Dato Dr Chef Li ini sedia membantu...


Semua orang mengakui, berniaga adalah salah satu cara popular nak kumpul wang. Sampai anak muda sekarang ramai yang menceburi perniagaan untuk hidup selesa. Ada yang kata, berniaga bukan untuk semua orang, lebih - lebih lagi bila menghadapi detik sukar.

"Saya nak berniaga tapi asyik memikirkan harga barang mentah yang mencanak naik"

Saya juga seperti mereka, ada niat untuk menambah pendapatan keluarga. Pada masa yang sama,harga barang mentah sentiasa naik dari tahun ke tahun. Apa yang saya boleh 'harapkan' adalah menu saya yang killer, penuh dengan keterujaan (kata saya lagi...)

"Barang mahal beb, macamana mau untung?"

Walaupun pada masa itu, kawan-kawan yang sentiasa menyokong dan yang sealiran dengan saya ada yang dah tak berniaga kerana kos yang semakin mendadak naik, dan akhirnya niat mereka untuk berniaga tadi hanya tinggal kenangan. Saya beruntung kerana mereka tidak pernah melunturkan semangat saya, meskipun mereka mengalami kegagalan dalam bisnes mereka.

Saya terpanggil untuk membantu mereka dan anda yang  sudah memulakan perniagaan makan
untuk meminimakan bahan masakan (seterusnya mengurangkan pengeluaran RM anda)
dan  menghasilkan menu yang MANTOP! dan SEDAP!


Adakah ini Masalah Peniaga Zaman sekarang atau Masalah 'Harga' Zaman Sekarang?


Persoalan di atas saling berkaitan, kata mereka. Saya dulu pun setuju dengan 'kata mereka', sehinggalah saya menemui jalan dan lorong rahsia bagaimana pendominasi industri makanan kekal relevan dan laku, walau masa tengah krisis ekonomi.

Perjalanan saya juga sama seperti usahawan yang lain, sehinggakan pernah satu masa - kais pagi makan pagi, kais petang belum tentu kenyang. Lebih parah, saya ada anak dan isteri untuk disara di saat mencanaknya kos sara hidup di ibu kota.


Siapa Chef Azry?

Hai dan salam perkenalan. Saya Chef Azry. Anak didik batch kedua 2009 Dato' Dr. Chef Li, Master Jurulatih Chef dan Penulis buku Popular Jutawan Senyap . Saya berguru dengan Sifu saya di Institut Teknologi Kulinari Anjung Utara (ITKAU). Syukur, pengajian saya berbaloi dan dianugerahkan Pelajar Terbaik sepanjang pengajian saya di sana. Terima kasih Dato' !

Selepas tamat pengajian, bagi memantapkan selok belok perniagaan makanan, saya bersama Chef Li membantunya dalam setiap kelas masakan yang beliau kendalikan. Saya serik dengan perniagaan berasaskan masakan saya yang gagal sebelum berguru dengan Dato’ Dr. Chef Li.

Langit Tak Selalu Cerah, Hujan Lebat Di Tengah Jalan, Ribut pula Menyusul Kemudian...


Imbas kembali fasa mula saya berniaga. Saya sangka kalau dah pandai masak dan terima pujian sedap dari orang, dah kira lesen besar untuk sukses berniaga. Rupanya SALAH sama sekali. Walaupun masakan saya laku macam goreng pisang panas masa tu, apabila kira balik keuntungan bulanan,- masih tak seberapa, malah ada bulan yang rugi - kerana marjin pembeli yang rendah. Ya lah, jual pada musim cuti sekolah... Banyak nak kena tanggung, sewa kedai, minyak masak & kereta, bahan mentah dan sebagainya.

Saya pernah berhenti kerja untuk berniaga masakan, kemudian berhenti memasak dan bekerja makan gaji pula. Semuanya kerana percaturan saya yang SILAP! 

Semasa bekerja semula itulah saya bermuhasabah diri, kenapa bisnes orang lain bertambah maju, dari tepi jalan hingga ke cawangan restoran, sedangkan saya yang minat 215% dengan masakan masih terkial-kial merangkak cari rentak bisnes?

'Pembongak' yang Jujur


Sehinggalah saya berbual dengan seorang tukang masak yang peramah. Dia bercerita tentang dirinya yang tak pandai memasak, setahun yang lalu. Mulanya saya amat percaya, si tukang masak ini sedang ‘kencing’ saya, mana mungkin pegang sudip pun kekok, kini buka kedai ikan bakar dan terpaksa tutup jam 2 pagi setiap hari...kerana ramai pelanggan. Untung tiap malam saja, paling kurang RM 2xxx. Hujung minggu hingga 5 angka. Tu baru buka kedai sebelah malam!

Diceritakan lagi tentang teknik memasak yang dipelajarinya. Teknik ini hanya memerlukan beberapa penumis asas masakan yang lain dari yang biasa kita dengar. Rasa sedapnya sama macam di dapur kita, tapi dengan bahan yang lebih ekonomi. Senang cerita, Kurang bahan = sama / lebih sedap.

Saya masih skeptikal. Ragu-ragu, mana mungkin tukang masak yang baru setahun belajar masak, dah untung ribu-raban. Mujur dia tak cerita saja, dia bagi saya satu 'sample' resepi. Kalau dia tak kongsi resepi, mungkin dah lama saya cop dia 'pembongak durjana!' Saya nekad terus masak ‘test’ resepinya, keesokkan harinya.

Resepi Apa 'Pembongak' ni Beri Pada Saya? Macam ‘magik’!

Dipendekkan cerita, setelah mencuba resepinya - saya semakin teruja. Bagaimana dengan penumis yang lain dari biasa, boleh jadi lebih sedap dari masakan saya?

Seterusnya, perjalanan saya menjadi lebih peribadi, kerana minat saya yang mendalam, Saya mengambil keputusan sangat drastik, setelah baru 2 bulan baru bekerja - saya berhenti sekali lagi. Kali ini saya tak berniaga, saya berguru pula. Saya mengambil keputusan 'tunduk ke bumi', berguru dengan Dato' Dr. Chef Li.

Oh ya, tukang masak yang 'menipu' saya tu kini kawan baik saya. Terima kasih, sebab 'menipu' saya. Hehehe..

Dia ok saja, saya dah ceritakan betapa saya ragu-ragu pada malam dia menjentik sifat ingin tahu saya.

Belajar dari Kesusahan Orang Lain adalah Langkah Bijak 'Jalan Pintas' ke Puncak.

Dulu saya mencari jawapan, atas kegagalan bertimpa saya. Kalau nak diceritakan memang berjela-jela, macam nak mengarang novel pula. Jadi, saya ambil 'klimaks' novel saya saja, pada bahagian paling saya minat: masakan. Anda bertuah kerana kisah ini memendekkan usaha anda mencari ramuan dengan rasa tersendiri.


Disebabkan saya minat dengan masakan (& juga mengajar) saya meneruskan khidmat kelas saya hingga hari ini, disamping meneruskan bisnes saya.

Apa yang saya pelajari adalah, anda boleh mulakan masakan dengan beberapa penumis asas sahaja untuk memasak. Bahannya adalah 4 sahaja:
Bunga Lawang
Bunga lawang atau Kembang Lawang adalah rempah yang memiliki rasa yang hampir dengan Adas manis. Rempah ini banyak digunakan di dalam masakan negara-negara Asia. Bunga lawang memberi aroma dan rasa manis yang unik dalam masakan.
Bunga cengkih
Pokok cengkih merupakan sejenis tumbuhan malar hijau yang wangi dan tumbuh setinggi 8-12m. Daun-daunnya berkeadaan lelembing dan bergagang pendek. Bunga-bunganya terhasil pada setiap hujung ranting. Kudup-kudup bunga dipetik sebelum ia sempat mengembang menjadi bunga. Bunga cengkih mengeluarkan aroma, digunakan sebagai rempah dalam beberapa jenis masakan. Penggunaan denag nisbah yang betul, dapat membuatkan masakan anda 'meletup kegirangan' dalam mulut !
Kulit kayu Manis
Sering digunakan dalam masakan sebagai penumis. Masakan yang menggunakannya sebagai penumis adalah kari, rendang dan masakan yang ada perasa manis di hujungnya. Boleh digunakan juga sebagai ramuan dalam kek dan hidangan pencuci mulut. Rasanya yang kuat mampu membangkitkan selera, dan digunakan sebagai bahan penting kepada masakan yang mempunyai rasa yang kurang selera di tekak.
Buah Pelaga
Masyarakat India menggunakan buah pelaga sebagai bahan untuk membuat manisan. Ia juga digunakan dalam masakan orang Melayu. Buah pelaga boleh menambah aroma semasa menumis. Di Timur Tengah, buah pelaga digunakan dalam minuman teh. Terdapat beberapa kaedah penggunaan yang perlu anda tahu bagi menaikkan lagi seri masakan anda.
Anda hanya perlukan bahan di atas untuk menumis, yang kita menggelarkannya sebagai penumis 3  atau 4 sekawan kerana ia memang 'sahabat baik' tak boleh terpisah dalam proses menumis, terutamanya masakan industri.

Dulu hingga kini, ramai guna BAWANG sebagai salah satu unsur menumis. Ia sebenarnya MERUGIKAN dan tidak berbaloi terutamanya pada zaman yang semakin mahal segala-galanya ini. Anda perlu tahu BAGAIMANA tidak menggunakan bawang dapat menjimatkan 2x perbelanjaan dapur bisnes anda!

Selanjutnya, saya ada terangkan langkah praktikal dan mesra peniaga dalam tulisan saya berikutnya.

Saya perkenalkan kepada anda, naskah sulung saya selama 13 tahun dalam bidang Masakan Industri:-

Makluman : Ini adalah merupakan sebuah eBOOK (electronic book), ia adalah dalam bentuk softcopy dan dalam format PDF. Apabila anda membeli eBOOK ini, kami akan hantar ke email anda maklumat berkaitan dan anda perlu download ke komputer atau smartphone anda. TIADA buku fizikal atau DVD yang akan dihantar atau di POS ke alamat rumah anda.

Kembara Masala. Ebook tentang ‘ibu’ resepi kepada menu yang kita nikmati selama ini.  

Kita boleh laraskan (adjust) rasa menu kita dari peringkat asas lagi. Inilah rahsia ‘industry player masakan industri. Inilah sebab utama mengapa - jika anda tahu resepi asas restoran 5 bintang sekalipun, masih tidak sama rasa dengan menu yang dijual di restoran.


Kalau sebut rempah, kita akan ingat kari. Penghasilan kari sebenarnya adalah menggunakan kaedah stok (paste, bumbu, pati). Sama seperti kita beli rempah kurma ayam, dan masak. Kemudian orang puji kita, sebab masak sedap. Sedap kerana olahan kita semasa memasak. Jika kita ikut peraturan masak di plastik rempah, rasanya akan sama dengan yang dimasak oleh Neelofa. (itupun jika Neelofa juga masak ikut skema di plastik rempah)

Percayakah anda, semua rempah yang kita makan selama ini bermula dari resepi yang saya kongsi dalam naskah ini. Variasi kelazatan dan aroma rempah mengikut jenama hanya dibezakan dengan penambahan bahan kepada resepi universal ini.

Saya akan tunjukkan anda, tidak perlu olahan semasa masak, kerana anda memiliki rempah anda sendiri.

Dalam ebook ini, saya kongsikan kepada anda resepi dan rahsia yang membuatkan rempah yang anda guna sedap. Amat menjimatkan kerana anda :
  • Tidak perlu bergantung harap dengan rempah utama yang anda beli dari kedai rempah. 
  • Tidak perlu risau stok rempah licin di kedai pembekal anda.
  • Tidak perlu risau rasa 'lari' yang bakal membuatkan pelanggan tetap anda lari juga.
  • Tidak khuatir jika harga rempah dari pembekal rempah anda naik.
Anda dah tak perlu risau semuanya kerana anda mampu membuatnya sendiri, dan mampu memvariasikan menu anda sendiri, hingga ke tahap keunikan yang anda mahu!

Malah, dengan ilmu yang dikongsi, anda mampu membuka perusahaan menjual rempah sendiri!


Bidang makanan di Malaysia menjadi 90% rujukan ebook ini. Pendedahan naskah ini akan mengubah persepsi anda dengan Masakan Industri, dan membuka peluang anda untuk terlibat dalam bidang ini.

Apa yang Naskah ini sajikan kepada anda?

Setiap bab yang dihasilkan adalah evolusi dari versi 1.0 hingga 1.4 yang diterbitkan sejak dari 2014. Saya cuma edarkan kepada pelanggan dan peserta kursus saya. Kini setelah 3 tahun, saya bersedia melebarkan rahsia 'big player' pengusaha masakan industri dalam meneruskan kelangsungan bisnes mereka.
Bab 1: Pengenalan Kepada Masakan komersial
  • Masakan domestik vs Masakan Komersial
  • Mengapa pentingnya mempelajari masakan komersial?
  • Masak bukan untuk lazat, tetapi T____
  • Bersedia ke nak Gulung tikar jika tiada ilmu masakan komersial? Jika tidak anda perlu tahu asas SALT ini dulu.
Bab 2: Cepat , Tepat dan Jimat
  • Kawalan Stok melalui konsep 3C
  • Ketiadaan __________ menyebabkan tukang masak stress dan memberi kesan bukuk kepada menu.
  • Mengapa menumis guna bawang? ketahui cara yang lebih praktikal dan JIMAT.
  • Senjata menumis 3 & 4 sekawan
  • Ketahui perkara asas ini yang boleh dilakukan oleh sesiapa saja dan JIMAT 60% aktiviti di dapur.
Bab 3: Apakah Garam Masala?
  • Apa itu garam masala?
  • Bagaimana Garam masala membantu anda dalam penghasilan menu yang sedap?
  • Awas jika anda menggunakan bahan _________ untuk merangsang aroma. jika berlebihan ia memberi kesan rasa yang agak kurang menyenangkan. 
  • Bagaimana garam masala dapat menghasilakan rempah tertentu?
Bab 4: Formula Garam Masala
  • Adunkan keseluruhan 850gm bahan - bahan ini untuk menghasilkan Garam Masala
Bab 5: Contoh Rempah
  • Rahsia adunan sesudu garam masala dengan bahan-bahan ini untuk hasilkan pelbagai rempah kari daging, kari ikan, rempah sup, rempah beriyani, rempah dalca, rempah pajeri.
Bab 6: Penumis
  • Apa itu teknik penumis 3 dan 4 sekawan?
  • Bagaimana menggunakan penumis untuk respi yang pelbagai.
  • Nisbah penggunaan set penumis
  • Bagaimmana penumis bantu atasi pembaziran?
Bab 7: Penyediaan Stok
  • Stok ialah ____. Tujuan utamanya ialah untuk___ kepada makanan. 
  • Bahan-bahan penyediaan stok ini adalah yang memberi perisa kepada stok. 
  • Pelajari Jenis stok yang digunakan mengikut kategori masakan. 
  • Stok______lebih universal dan boleh digunakan untuk hampir kesemua masakan.
  • Mengapa anda perlu stok sendiri berbanding stok yang dijual?
Bagi setiap persoalan tentang pengurusan restoran dan katering, suka saya terangkan dengan konsep pengurusan bisnes dari dapur lagi. Topik garam masala banyak menjimatkan pembaziran termasuklah masa dan penggunaan bahan. Inilah rahsia bagaimana restoran dan katering yang maju tidak pernah lewat menyajikan tempahan dan sentiasa menepati citarasa pelanggan mereka.

Rekod dari peserta kursus saya di Temerloh, mampu menghasilkan 49 menu dalam 60 minit. Hampir memecahkan rekod saya.(kurang sikit dari rekod saya). 23 menu dalam 90 minit pula adalah rekod tipikal yang tinggi dari seorang yang mempunyai asas memasak yang minima.
Rekod ini dicatat semasa penyediaan masakan untuk berniaga, tanpa menjejaskan soal keenakan rasa. Juadahnya licin diserbu orang kerana banyak pilihan menu pada waktu pekerja rehat makan tengahari.
Saya maklumkan awal kepada anda, anda perlu menggunakannya, bukan sekadar membacanya. Manfaatkan rahsia ini untuk melonjakkan ekonomi anda. Itu jihad saya.

Jadi, jelaslah naskah ini untuk mereka yang:-
  • Tukang masak / penyedia makanan dalam industri masakan
  • Berminat mendalami ilmu Masakan Indsutri
  • Berminat untuk BELAJAR CARA PENYEDIAAN MENU yang CEPAT dan MUDAH
  • Mempunyai restoran yang kurang laris
  • Bercita-cita menjual Rempah Resepi khusus (Rempah masak Merah, Rempah kurma...)
  • Menjalankan bisnes restoran yang laris tetapi mahu MEMPERCEPATKAN PENYAJIAN MENU
  • Mengetahui rahsia BIG PLAYER (restoran terkenal dengan cawangan yang banyak) menguruskan MENU mereka. 
  • Mereka yang ingin bermula berniaga masakan dan makanan di Pasar Malam, restoran atau di mana sahaja.

Justeru, bagi membantu anda memulakan langkah kanan dalam industri ini, saya juga hadiahkan kepada anda naskah digital ini kepada anda, naskah ini dapat membantu anda memulakan bisnes serta-merta!

Koleksi RESEPI dari Ibu Rempah


Dalam naskah supplemental ini, saya berikan kepada anda beberapa senarai resepi masakan industri yang terpakai untuk anda pasarkan. Dalam pendedahan ini, saya akan berikan pecahan resepi dari ibu rempah dan saya sertakan sekali pecahan bahan-bahan secara terperinci kepada anda. Kini anda mampu masak apa saja, daging ikan, ayam dengan kaedah yang cepat, tanpa kompromi dengan keenakkannya.

Senarai Semak Ibu Rempah


Dalam naskah supplemental ini, saya berikan kepada senarai semak yang perlu anda sediakan. Terdapat bahan-bahan wajib dan tidak wajib yang dikhuatiri mengelirukan anda. Jadi saya ringkaskan dan telitikan lagi dari senarai semak yang mudah difahami dan praktis. Sukatan bahan juga memainkan peranan dalam menu anda.

Jika anda masih tercari cari Rahsia Peniaga masakan industri kekal relevan dan jana untung sepanjang masa, tak kira ekonomi gawat atau ekonomi mantap, jawapannya tekandung dalam naskah ini. Saya amat syorkan anda JANGAN mulakan bisnes makanan industri atau perniagaan makanan terutamanya masakan panas dan menu yang perlukan penyediaan sajian jika anda tidak mahir ilmu ini.

Setiap tempahan ebook (download dan baca terus dalam telefon atau komputer anda) anda bakal memperolehi:
  1. Panduan Utama Kembara Masala (Versi 1.5)
  2. Koleksi RESEPI dari Ibu Rempah
  3. Senarai Semak Ibu Rempah
  4. Ahli 'Secret Group' Facebook Chef Azry
Untuk makluman anda, versi 1.0 - 1.4 adalah khusus untuk customer VIP dan inner-circle Chef Azry sahaja. Kini anda boleh dapatkan versi baru (1.5) yang ditambah baik ini pada harga yang jauh lebih ekonomi, dan berbaloi! Satu pesan saya, anda wajib hargai ilmu ini dan manfaatkannya demi kemashalatan anda sekeluarga.

Ingatlah kembali detik kesusahan yang anda lalui, saat keperluan asas tak dapat dipenuhi, ketika anak merengek laparkan susu, saat anak yang sama meminta dibelikan barang yang seperti rakan-rakannya di sekolah, saat ibu bapa anda menyatakan hajat di hati, tetapi semuanya tak mampu kita penuhi...Lebih sedih lagi, apabila kita berkemampuan, mereka yang dikasihi pula telah meninggalkan kita. Bermuhasabah dan bertindaklah sebelum terlambat.

Ini adalah sebahagian  kisah benar yang saya dan pelanggan VIP dan Inner circle saya lalui. Oh, anda mungkin menganggap pelanggan VIP saya dari golongan VIP juga, sebenarnya tidak. Mereka cuma melabur kos Premium VIP untuk mendapatkan khidmat Premium saya. Mereka juga insan biasa seperti kita. 

Saya tidak bertujuan mengganggu emosi anda, tetapi saya nak memberi galakan agar anda segera PRAKTIS dan TUAI Hasil dari Masakan Industri. Industri ini kekal mempunyai pelanggan, walau di waktu krisis melanda.

Naskah Ini Hanya Untuk Mereka Yang Sedar Peluang Masakan Industri


Mungkin ada yang berfikir, saya perlu terangkan dengan lebih mendalam. Tetapi ia adalah penerangan yang khusus dalam naskah saya, dan buat mereka yang bersedia berjaya. Saya hargai minat anda dan jom sama-sama kita memanfaatkan industri ini. Sudah beratus-ratus tahun industri ini memberi keuntungan ekonomi berlipat ganda kepada mereka yang sedar potensinya, malah di kala ekonomi merudum, ia masih memberi pulangan yang lumayan kepada mereka yang sedar potensinya.

Ayuh, sama-sama sertai revolusi masakan industri. Apa yang saya kongsikan adalah pengalaman saya mendalami bidang ini terutamanya dalam mentoring dan penganjuran seminar bersama anak didik yang telah meraih pendapatan lumayan sejak tahun 2011.

Ada yang berjaya menyara keluarga dari zero dan ada yang terus meroket menambah cawangan (restoran) tetapi apa yang paling penting adalah anda melakukan sesuatu untuk berjaya meningkatkan ekonomi.

Jika anda serius, kami 200% lebih berminat untuk serius bantu anda.

Apa yang mengekang anda dari berjaya sekarang adalah "DIRI ANDA SENDIRI"

Anda kini berada di tempat yang betul, naskah yang terbukti berjaya menambahkan tabungan mereka sejak sekian lama. Kini, berikan peluang untuk diri anda berjaya kerana anda berhak berjaya dalam industri ini!


Apa kata Mereka?


( Jika anda nak lihat testimoni yang lain, boleh ke FB saya (Chef Mohd Azry) atau ke laman testimoni (klik sini), yang sedang dikemaskini dari masa ke masa. )

Terus berfikir dan biarkan mereka berjaya tingkatkan ekonomi meninggalkan anda. Sertai mereka dalam meninggalkan ribuan yang lain yang mencuba nasib dalam industri ini dengan buat tempahan sekarang!

Mula Langkah Anda Sekarang.


Jangan Tunggu Sampai Esok...Lusa...Tulat...

(& Sehingga JUALAN DITUTUP)


Jika anda tempah sekarang, anda bakal dilengkapi amalan lengkap masakan industri yang dapat mencegah anda dari kerugian ribuan ringgit akibat perancangan yang lemah dan ilmu yang kurang.

Anda bakal memperoleh:
  • Naskah Utama Kembara Masala
  • Koleksi RESEPI dari Ibu Rempah
  • Senarai Semak Ibu Rempah
  • Ahli 'Secret Group' Facebook Chef Azry

(Jika anda tidak dapat ke laman pembelian, besar kemungkinan kami telah tutup jualan berdasarkan terma & syarat.)

p.s: Jika anda bersedia untuk menjana pendapatan lumayan dari industri ini, naskah ini WAJIB anda miliki. Saya tak bercadang untuk membuka tawaran ini lama-lama. Sampai satu masa saya perlu pelihara khazanah ilmu ini buat mereka yang tahu menghargainya.

p.s.s: Tawaran ini boleh ditutup bila-bila masa dari sekarang, setelah mencapai target.Ini kerana saya sekarang sedang menanggung rugi RM750 SEORANG untuk kelas masakan Premium yang saya anjurkan.

Tawaran terhad. Saya patuh kepada terma dan syarat, perlu menutup jualan selepas mencapai sasaran.


"Setiap naskah adalah hasil tulisan yang diestrak dari Seminar Masakan Premium Chef Azry,Segala ilmu dalam mempraktikkan panduan ini adalah mejadi hak milik pembaca. Segala liabiliti atas panduan tidak bermaksud untuk tujuan ebook ini dihasilkan dan ia adalah tanggungjawab sepenuhnya dari pengamal. kami hanya menghalalkan ilmu ini kepada pembeli yang mendapatkan naskah ini secara sah"